10 jan 2017

Guide för epost-inställningar i tredjepartsprogram

December 2016 installerade vi en ny epost-server, med högre säkerhet än tidigare. För att kunna skicka epost från Windows Live Mail, Outlook eller andra tredjepartsprogram måste ni bocka i att utgående server (SMTP) kräver autentisering. Detta görs i applikationens inställningar. 

Om du behöver lägga in användarnamn och lösenord är det samma som du har använt tidigare, dvs. uppgifter från oss (samma som finns på inkommande mail).

Nedan finns guide för Windows Live Mail och Outlook (scrolla sidan neråt för att se all information). 

Denna information finns även under Frågor och svar


Windows Live Mail

I och med att det finns olika versioner av Windows Live Mail kan det se ut antingen som på första bilden eller som andra bilden (under steg 1). 

Steg 1

Alternativt ser det ut så här:

Steg 2

Om du behöver lägga in användarnamn och lösenord, använd uppgifterna som du har till mailen. Saknar du dina uppgifter, kontakta oss på 0454-980 50. 


Outlook

Ändra kontoinställningar för Exchange. 

  1. Klicka på fliken Arkiv.
  2. Klicka på Kontoinställningar och sedan på Kontoinställningar igen. 


    Har du en annan version av Outlook kan du hitta det under Arkiv > Verktyg > Kontoinställningar. 
     
  3. Markera Exchange-kontot/din e-postadress och klicka på Ändra

     
  4. Klicka på Fler inställningar

     
  5. Bocka i rutan att den utgående servern (SMTP) kräver autentisering. Välj därefter OK tills du kommer tillbaka till inkorgen.