Testa hastigheten på bredbandet

Så här testar du hastigheten på ditt bredband

Du kan använda någon av tjänsterna Bredbandskollen eller Speedtest för att testa hastigheten som du just för tillfället har på din bredbandstjänst. 

När du testar din hastighet rekommenderar vi att du mäter tre gånger med ungefär en timmes mellanrum. Detta för att få en rättvis bild och för att minimera risker med eventuella yttre omständigheter. Avsluta alla program och stäng av all utrustning som är uppkopplad mot samma anslutning, eftersom det kan påverka resultatet.

Trådad och trådlös uppkoppling

För att kunna ge en rättvis bedömning av ditt testresultat är det viktigt att vara medveten om skillnaden mellan trådad och trådlös (WiFi) uppkoppling. Med en trådlös uppkoppling slipper du kablar och sladdar. 

Nackdelarna med trådlös uppkoppling är att den kan störas av andra typer av elektronisk uppkoppling, tjocka väggar eller andra trådlösa nätverk i byggnaden. Det gör att du inte kan förvänta dig att få lika snabb och stabil hastighet som om du har trådad uppkoppling.

Trådlös uppkoppling är den vanligaste orsaken till bredbandsspill. Bredbandsspill är skillnaden mellan din förväntade hastighet och den verkliga hastighet som upplevs vid användandet av ditt bredband.

Kontrollera själv

Om du efter att ha följt våra instruktioner får ett testresultat som du inte är nöjd med, kontrollera att din dator uppfyller systemkraven för våra olika bredbandshastigheter. Om din dator uppfyller kraven fortsätter du felsökningen med hjälp av nedan punkter:

  1. Kontrollera att din dator är uppdaterad med de senaste drivrutinerna för nätverkskortet och att din webbläsare har den senaste versionen. Börja felsökningen med att göra din router strömlös. Dra ut strömkabeln på baksidan av routern, vänta några sekunder och anslut sedan strömkabeln på nytt. När routern har startat upp testar du din hastighet igen.
  2. Kontrollera att datorn är direkt ansluten till routern samt att kabeln mellan vägguttaget och routern sitter i ordentligt. Om du har ett eget nätverk via router, så koppla ur det. Koppla sedan den dator du mäter direkt till routern, med en nätverkskabel.
  3. Kontrollera att kablarna till och från routern är utan synliga skador. Se över både antennkabeln mellan vägg och router samt nätverkskabeln mellan dator och router. Är antennkabeln skadad, kontaktar du oss för att få en ny. Om din nätverkskabel är skadad, rekommenderar vi att du köper en ny på valfri datorhandel.
  4. Avsluta alla program på datorn som använder din internetanslutning. Exempel på sådana program är onlinespel, streamingtjänster såsom Netflix och Spotify, e-postklienter och fildelningsprogram. Observera att programmen måste vara avslutade och inte endast minimerade. Välj Avsluta/Stäng/Quit eller motsvarande i programmets meny för att stänga ned programmet helt. Säkerställ också att inga ytterligare utrustningar använder anslutningen. Till exempel andra datorer, smarta telefoner eller surfplattor.
  5. Kontrollera att din dator inte är infekterad av virus eller annan skadlig kod. Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste virusdefinitionerna och gör därefter en fullständig datorkontroll. Om du saknar antivirusprogram till bredbandet rekommenderar vi att installera det. 
  6. Kontrollera om möjligt uppkopplingshastigheten med en annan dator. Blir det dåliga mätvärden på endast en dator, är det sannolikt i den datorn som problemet sitter.

Testa din hastighet igen, efter att du genomfört de här åtgärderna. Om du då fortfarande upplever låg hastighet, ber vi dig kontakta oss